Jedną z najważniejszych i najbardziej satysfakcjonujących działań w mojej pracy były i są nadal wszelkiego rodzaju szkolenia.
Opracowałem i prowadziłem wiele szkoleń na 12 rodzajach kursów związanych głównie dotyczących systemów zarządzania jakością serii ISO 9000, oraz bezpieczeństwa antykorupcyjnego zgodnie z ISO 37001, a także technik windykacyjnych.
Łącznie przeszkoliłem ponad 2 000 osób.
Wykłady i kursy prowadziłem w szkolnictwie zawodowym od 1971 do 1977r. z zakresu chłodnictwa i klimatyzacji. Prowadziłem na Wydz. Mechanicznym w ramach kursów podyplomowych „Zespołu Inżynierii Jakości i Metrologii”, Politechniki Gdańskiej, szkolenie w zakresie systemów serii ISO 9000 i ISO 27001, a także w Agencji Rozwoju Pomorza w Gdańsku w zakresie systemów zarządzania jakością.
Najważniejsze kursy to:
1. Uprawnienia auditora wewnętrznego systemu zarządzania jakością na bazie normy ISO 9001:2015.
2. Doskonalenie systemu zarządzania jakością na podstawie norm ISO 9001:2009 oraz ISO 9004:2001.
3. Problemy bezpieczeństwa organizacji oraz osobistego kadry kierowniczej na tle typowych zaniechań i błędów w zarządzaniu organizacją.
4. Bezpieczeństwo informacji i zarządzanie oprogramowaniem jako element zarządzania jakością w firmie na bazie normy ISO 27001:2005.
5. Ochrona bezpieczeństwa informacji a polityka personalna organizacji.
6. System zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnego z normą ISO 27001:2005.
7. Nowoczesne metody zabezpieczania autentyczności dokumentów i przesyłania informacji na bazie normy ISO 27001:2005.
8. Podpis elektroniczny jako podstawa bezpieczeństwa informacji przesyłanej drogą elektroniczną.
9. Efektywne zarządzanie kompetencjami i talentami w organizacji.
10.Techniki i sposoby skutecznych negocjacji windykacyjnych.
11. Zagrożenie korupcyjne dla organizacji i firm wszystkich typów oraz organizacji pozarządowych.
12. Budowanie systemu antykorupcyjnego dla organizacji i firm wszystkich typów oraz organizacji pozarządowych.
Ten ostatni kurs jest dla mnie na dzień dzisiejszy najbardziej ważny dla firm. Przygotowane bowiem rozwiązania prawne są w ostatniej fazie procedowania, a jak wejdą w życie to praktycznie w każdej organizacji nie tylko gospodarczej trzeba będzie mieć przysłowiowe „oczy dookoła głowy”. Szczegółowo wskaże jego ważność w rozdziale STREFA FIRM.
Publikacje
Prezentowałem swoje doświadczenia w formie referatów na konferencjach:
1. w Sofii – „Współpraca drobnej wytwórczości Polski i Bułgarii – możliwości wymiany doświadczeń oraz kooperacji” (1986).
2. na III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Inżynieria Jakości ‘05” (wrzesień 2005) w Gdańsku organizowanej przez Politechnikę Gdańską, Wydział Mechaniczny – 2 referaty:
- „Identyfikacja postaw pracowników jako kluczowy element procesu wdrażania systemu jakości w małym przedsiębiorstwie. Studium przypadku”,
- „Porównanie doświadczeń we wdrążaniu systemów jakości w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce i Wielkiej Brytanii.
3. na V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Inżynieria Jakości ‘09” (wrzesień 2009) w Gdańsku organizowanej przez Politechnikę Gdańską, Wydział Mechaniczny – referat:
- „Rola kształtowania się postaw kadry kierowniczej średniego szczebla w doskonaleniu systemu zarządzania jakością na przykładzie organizacji branży hotelarskiej”.
4. na sesji Rady Seniorów w Gdańsku przy Prezydencie Miasta Gdańsk, (2019).
„Geneza i działalność Klubu Kultury Alegoria”.