SAMOOCENA MENEDŻERA

Spróbujmy być samokrytyczni i odpowiedzmy sami sobie na pytanie: 

  • Czy mam predyspozycje aby być dobrym menedżerem?
  • Czy jestem dobrym organizatorem? 

   Czyli, czy potrafię wypracować dobrą strategię rozwoju dla firmy i czy potrafię zorganizować takie warunki oraz system organizacji zarządzania, aby swoją ideę zrealizować efektywnie.

  Też kiedyś zadałem sobie te pytania, a uzyskane odpowiedzi w miarę obiektywnie zobrazowały moje przygotowanie do tej roli lidera. Zestawiłem te pytania w kolejną dziesiątkę.

10 PYTAŃ DO SAMEGO SIEBIE
jako
MENEADZERA I ORGANIZATORA

  1. Czy chcę być dobrym Menedżerem i Organizatorem w firmie, czy dobrze pokierować swoją karierą zawodową?

  2. Czy umiem się uczyć od innych  i mam odpowiednie predyspozycje? 

  3. Czy umiem opracować plan pracy jako lider, czy opracować plan ścieżkę własnego rozwoju?

  4. Czy znam podstawowe kroki i etapy pracy, aby zrealizować opracowany plan rozwoju?

  5. Czy potrafię zdiagnozować przedsiębiorstwo którym kieruję, ocenić realnie własne możliwości  i predyspozycje?

  6. Czy doceniam znaczenie jakości w działaniach przedsiębiorstwa w aktualnej sytuacji gospodarczej, jak oceniam jakość swoich działań?

  7. Czy potrafię zbudować struktury organizacyjne dynamiczne i statyczne, czy potrafię zbudować dla siebie hierarchię celów?

  8. Czy potrafię docenić rolę Klienta jako najważniejszą w działalności przedsiębiorstwa, czy jako pracownik potrafię określić kto jest moim Klientem, do którego kieruję swoje umiejętności zawodowe? 

  9. Czy potrafię zbudować zespół współpracowników, którzy mogą być pomocni w realizacji mojej zaplanowanej ścieżki rozwoju zawodowego wraz rozwojem firmy?

  10. Czy jak się nie powiedzie, to potrafię zrozumieć swoje błędy, nie załamać się i próbować od nowa?

Odpowiedź na pierwsze pytanie to TAK

Na pytanie  drugie, które jest kluczowe dla predyspozycji, uważam, że odpowiedź także jest pozytywna. Uznałem, że najważniejsze są umiejętności uczenia się od innych. Czyli muszę umieć słuchać, widzieć i analizować sytuacje, pokazywane wzorce, oraz szukać takich wzorów w praktyce. Uczyć się na kursach, warsztatach, w  pracy realizując swoje zadania, oraz otoczeniu zewnętrznym i wszędzie, gdzie tylko się da.

Przy wymianie informacji często spotykamy się z niezrozumieniem swojego przekazu. Okazuje się, że nie uwzględniliśmy jakim typem – rodzajem przekazywania czy odbierania jest adresat przekazu. Rodzaj typu odbiorcy pokazuje w poniższej tabelce. To znane zależności i sposoby formułowania informacji.

 To trudna sztuka, ale należy pamiętać, że nie każdy nasz rozmówca jest w tej samej grupie osób co ja. W zależności od typu naszego rozmówcy musimy inaczej zadawać pytania, czy przekazywać informację i słuchać odpowiedzi.

INFORMACJA DO PRZEKAZANIAKINETYKWZROKOWIECSŁUCHOWIEC
Nie rozumiem CięTo co mówisz nie dociera do mnieNie widzę o co Ci chodziNie brzmi to jasno
Chcę Ci coś zakomunikowaćChcę z Tobą nawiązać kontaktChcę Ci coś pokazaćPosłuchaj, co Ci powiem
Opisz mi swoją obecną sytuacjęWprowadź mnie bliżej w swoją sytuacjęOpisz mi swoją sytuacjęPowiedz mi coś więcej na ten temat
Obecna sytuacja mi odpowiadaCzuję, że to dobry pomysłTo mi wygląda na znakomity pomysłBrzmi świetnie
Czy mnie rozumieszCzy ten pomysł do Ciebie docieraCzy widzisz co Ci chcę przekazaćCzy to brzmi dla Ciebie przekonywująco

 O wnioskach z uzyskanych odpowiedzi na pozostałe pytania z mojej dziesiątki napisze w dalszej części SFERY MENEDŻERA.

Razem wizyt na stronie: 10672